Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
41
de aanschouwelijklieid. Het is tocli gema
jongens 40 centen te deelen, dan voor 3, 4^
liet deelen van, stel ook maar een rond
aantal centen. Maar daarentegen kan men
dat 20 centen 2 keer van 40 centen afgenome^
worden, dan 2 centen 20 keer van 40 eenten kunneiT
worden afgetrokken. Alzoo vangen we aan met de verdee-
lingsdeeling door 2.
Als voorbereiding (den 1™ der formeele leertrappen)
nemen we het vermenigvuldigen met twee. Daarna laten
we twee kinderen 40 centen, die op de muiitplank gelegd
zijn, deelen, evens twee 11.G. zand, 4 H.G., 4 M. touw,
4 balkjes (40 blokjes) enz. Telkens wordt alles weer neer-
gelegd, nadat ieder zegt, wat hij (zij) heeft. De andere
leerlingen wijzen aan, welke centen (balkjes, II.G., rijtjes
enz.) Jan en welke Klaas had. Vooral worde niet verzuimd
alles in woorden uit te drukken en ook te laten zeggen:
„de helft van 40 centen is 20 centen enz., of van 40 cen-
ten krijgen 2 jongens elk 20 centen".
Eene herhaling en uitbreiding vindt men in 41 : 2; 21 : 2.
Hierbij make men gebruik van balkjes, vierkantjes enz, niet
van centen, omdat een der leerlingen soms voor de over-
blijvende cent twee halven zou willen wisselen en de breu-
ken wat later komen.
Teekeningen zijn wat moeielijker, maar kunnen en moe-
ten toch dienst doen. De scheiding wordt hier door eene
streep of liniaal aangebracht.
Dergelijke gemakkelijke deelingen door 3, 4 en 5 kun-
nen nu uitgevoerd worden, maar kunnen ook wachten tot
de algeheele door twee is afgeloopeu.
Met de schrijfwijze 40 : 2 hebben de kinderen niets noo-