Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
38
Yier keer. Beliandeling als boven.
a. 4 X 10.
h. 4 X 11 en 4 X 12-
c. 4 X 5, 4 X 9, 4 X 4 X 6, 4 X 7, 4 X 3 enz.
Tafel van 4.
d. Combinaties met optelling en aftrekking.
Vijf keer. a. 5 X ^ X 5; 5 X 9 enz. Tafel van 5.
Herhaling van de tafels van 2 tot 5. Uie van één is
natuurlijk geheel overbodig.
Opmerking: "Waar we hier spreken van tafels, bedoelen
we ze niet in den gewonen vorm , 1X^ — 2, 2X2
rz: 4, 3 X 2 = 6 enz., waarbij de vermenigvuldiger
varieert, maar omgekeerd, 2X^=4, 2X3=6 enz.
Later worden ze, vooral voor de verhouJïngsdeeling ook
op de eerste manier geleerd.
Ter herhaling en uitbreiding dienen de volgende manieren
van oplossing:
a. 2 X 19 = 2 X 20 - 2; 2 X 18 = 2 X 20 — 4 enz.
b. rit 2 en 3 keer Ja ook 2 en 3 X 16, 2 en 3 X
14, 2 en 3 X 13-
c. Ue voorgaande verm. op twee manieren.
d. Combinaties met optelling en aftrekking.
Tien keer. Uit is ook van veel belang. Uit aanschou-
wingen wordt gemakkelijk de regel begrepen, die vervat is
in 10 X ^ = 4 X 10- Worden deze vermenigvuldigingen
dan goed door het kind voorgesteld, dan behoeft deze halve
tafel niet eens van buiten geleerd te worden.