Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
36
beteekenis krijgen voor liet kind, opdat het niet in de war
rake met optellen, wat nog wel eens voorvalt.
Jan, leg eens tien centen op het muntplaatje. Doe iict
nu nog eens. (De eerste tien blijven liggen). Hoeveel keer
hebt gij het nu gedaan ? Zeg in een zinnetje, 1'iet, nat
Jan gedaan heeft. Antw: „Jan heeft 2 keer tien centen
op het muntplankje gelegd." Hoeveel centen liggen er nu ?
Dus 2 keer 10 centen . . centen.
Een ander moet den onderwijzer 2 keer 10 grifl'els ge-
ven. Geeft hij ze een voor een, dan merke de ü. op,
dat hij eigenlijk telkens één geeft en tien moest geven.
Hierop moet vooral gelet worden.
De learlingen moeten allen twee keer tien vierkantjes
leggen. Eerst een' keer eene strook, daarna nog een' keer.
Daarna herhale men met teekeningen. Ook 2 X 20 ets.,
2 X 12 dubbeltjes, 2 X 20 halve stuivers, 2 X DG.
enz. enz. Telkens wordt de uitkomst gezegd. Hierna moe-
ten de leerlingen zich de allereenvoudigste gevallen voor-
stellen bij wijze van herhaling.
Men bepale zich met vermenigvuldigingen met 2.
Toepassing:
Jetje haalde twee keer tien turven van den zolder. Hoe
deed ze dat? (De kinderen moeten zich goed voorstellen,
dat Jetje twee keer naar den zolder gaat.) Hoeveel turven
heeft ze gehaald? Kan ze ook in eens 20 turven halen?
Haalt ze dan ook twee keer tien turven? Wat dan? Een'
keer twintig turven. Hoe haalt ze twee keer twintig turven ?
Ik heb twee keer tien boekjes uit de kast gehaald. Hoe-
veel boekjes nam ik uit de kast?
Een molenaar bracht twee keer tien zakken meel uit den
molen.