Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
.34
71. Telt bij tweeën op van 2 tot 50.
tt " n n n 1 tot 4-9.
'/ n drieën enz. enz.
Geschikte oefeningen ter voorbereiding van de tafels van
vermenigvuldiging. Hieraan moet veel zorg besteed worden.
Ter uitbreiding en bevestiging kunnen de optellingen
vereenigd worden met aftrekkingen voor zoover deze be-
handeld zijn.
De optelling van getallen tot 50 is hiermede afgehandeld.
VOORTZETTING VAN DE AFTREKKING.
Na de herhaling van de moeielijkste gevallen der vorige
aftrekkingen is aan de beurt:
a. 35 — 15—2; 42 — 22 — 3;
h. 41 ^ 7 = 41 — 1 — 6; 34 — 9 enz.
c. 50 — 16 = 50 — 10 — (5; ook 50 - 16
50 — 6 — 10;
(l. 50 — 16 46 — 16 + 4; 40 — 28 = 38 —
28 + 2;
e. Ter herhaling: Telt bij tweeën af van 50 tot 0.
// // '/ n 49 tot 1.
» drieën enz. enz.
Hierbij komen vele gevallen, die reeds behandeld zijn,
te pas. Omdat de duidelijke voorstelling van i, c en d
van groote waarde is ook voor het geh»ele volgend reken-