Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
27
en cM.^ daarop de hoeveelheden voorstelt of als men met
punaisen de strook en en cM.^ op het bord hecht.
Wie hiervan meer wil weten, sla de handleiding bij den
liekencursus van H. üonma op.
Zijn de leerlingen nu zoover gevorderd, dat ze op 't
eerste gezicht getoonde hoeveelheden kunnen benoemen en
omgekeerd de hoeveelheden kunnen toonen, als de onder-
wijzer de getallen zegt, dan kunnen we nog onderzoeken,
of ze nu die hoeveelheden zich ook kunnen voorstellen,
zonder ze te zien. Hier komt het vooral op aan voor 't
hoofdrekenen, omdat dit, in 't bijzonder op dezen trap het
werken met voorgestelde hoeveelheden is.
Teneinde dit te onderzoeken, dienen vragen als:
a. Hoe legt ge 36 appels?
h. "VVat meet ge eerst af, als ge 47 cM. touw moet
afknippen ?
c. Op eene bank liggen 28 centen. Hoeveel dubbeltjes
kunnen we daarvoor inwisselen? enz.
Krijgen we hierop goede antwoorden, dan kunnen we
de „telling" tot 50 bekend vooronderstellen en overgaan
tot het ontbinden en samenstellen met behulp van voor-
werpen en teekeningen.
Herhaling door enkel voorstelling.
Vooral moet het kind in afgeronde zinnen de ontbindin-
gen en samenstellingen uitleggen.
Opmerking. Wil men de cijfers eerst later leeren, dan
is dit natuurlijk volstrekt geen bezwaar voor ons doel.
Ue nu te geven vraagstukjes sluiten zich eerst aan bij
de voorstellingen, waarover we zooeven spraken. Daarna
verwijdere men zich daar al meer en meer van, spreke van
doosjes met centen (hierin liggen ze niet ordelijk bij tienen)