Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
26
te Purmerend, negen stukjes met handleiding in twee dee-
len) op het rekenplankje drie dubbeltjes en leggen daarvo{)r
centen in de plaats, op elk latje tien. "We noemen dit der-
tig centen. De kinderen leggen voor zich drie bosjes van
10 stokjes en noemen dit dertig stokjes. Daarna leggen ze
drie strookjes van 10 vakjes (b.v. 10 c.M^. aan een strook,
Critas' aanschouwingsmiddelen). Hoe heet dit, Jansje? Der-
tig vakjes is het antwoord. Zoo gebruike men verder de
andere aanscbouwingsmiddelen.
Teekent nu dertig streepjes. De leien vertoonen ze op
de volgende wijze:
MUI iiiii
MUI MUI
MUI MUI
Evenzoo wordt met veertig en vijftig gehandeld. De
onderwijzer gebruike daarbij ook eens andere middelen, als
kubieke centimeters en balkjes vau 10 cM^. grootte, de
M en d.M., de d.il. en c.M., de L. en d.L. (water en
zand b.v.), de H.G. en D.G. (zakjes zand), bet telraam en
de rekenkast.
Bij het teekeuen der hoeveelheden worden cirkeltjes,
kruisjes, appeltjes, vierkantjes, driehoekjes, boompjes enz.
gebruikt.
Zoo worden ook de hoeveelheden, bestaande uit één tot
vier tientallen en eenige eenheden voorgesteld. Gemakke-
lijk leeren de kinderen die hoeveelheden benoemen en de
schrijfwijze in cijfers worde door den heuristischen leervorm
gezocht. Op het muntplankje kan dit b.v. zeer gemakkelijk,
daar men de cijfers dan onder de dubbeltjes en centen kan
zetten. Eveneens is dit het geval, wanneer men met balkjes