Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
22
van de vorige opgaven te herhalen? Maar dat boeit niet!
Het best zal wel zijn, het oude onder een nieuw kleed te
vertoonen, door b.v. vraagstukjes over dat getal 125 te
geven als:
„Wat krijgt een koopman van een bankbiljet van f 1000
terug, als hij 125 baaltjes zout ä 2-37(— (S-
voud) — 2^2 ets) koopt?"
Zoo kan de vermenigvuldiging op eenige wijzen met
optellen en aftrekken verbonden worden.
Door eene verrassing vooral kan de regel weer tot klaar-
heid gebracht worden. Geven we ter herhaling 248 X
62^2 vindt A het door de termen te verwisselen,
wat vroeger als regel uit vele aanschouwingen geleerd is.
Hij krijgt dus 62 V2 X ^48 ets en denkt aan een lap
buckskin van 62", M„ beredeneert, dat ƒ 100 M. ƒ 248
en 1212 jx. / 31 en 621/2 M. 5 X ƒ 31 = f 155
kost. vindt het door te denken aan 248 M. linnen
van 621/2 ets den M., zoekt eerst den prijs van 1000,
daarna van 250 en eindelijk van 248 M. Maar daar ziet C,
dat 621/2 de helft is van 125. Hé, ja! roepen allen en de
bijna vergeten regel betreffende vermenigvuldigingen, waarbij
een term 125 is, wordt weer helder.
Eenige uitbreiding, waarbij om 621 2 als de helft van 125
wordt heengewerkt, bevestigt den regel. Dit laatste is ook
voldoende het geval, wanneer we nu voor 125 de getallen
375, 625 en 875 plaatsen en daarbij allerlei variaties aan-
brengen.
In dezen geest nu zijn hierachter de verschillende be-
werkingen uitgevoerd en naar die eischen zijn ze gerang-
schikt.
Nog eens, nu zijn we bij ons onderwerp gebleven en