Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
21
schriftelijke werkzaamheden hebben, die natuurlijk ook wel
in hoofdrekenen kunnen bestaan.
Hoe het gaat, wanneer twee klassen hoofdrekenwerk
hebben en een, ander schriftelijk werk enz., is nu gemak-
kelijk na te gaan, evenals de wijze, waarop die onderwijzer
moet laten hoofdrekenen, die twee klassen te onderwijzen
heeft.
Men stelle.zich evenwel niet tevreden met het schriftelijk
bewerken der opgaven alleen. Zeker, als redmiddel en soms
ook tot afwisseling heeft dat zijn nut, maar het zou te
bejammeren zijn, dat het hoofdrekenen alleen op die manier
plaats had, want goede resultaten kunnen alleen verwacht
worden na velerlei aanschouwingen en nadat de leerlingen
zelf de regels hebben gevonden en in woorden gebracht.
Dit laatste dient niet vergeten te worden, niet enkel, omdat
het zoo'n uitmuntende denk- en spreekoefening is, maar
omdat niets ons helderder is, dan dat we in woorden
hebben uitgedrukt. Buitendien verkrijgt de hoofdrekenles
vooral dan als oefening in 't logisch denken de volle waarde,
als de gevolgde weg beschreven moet worden. Eindelijk
zou men, alleen schriftelijk de opgaven latende bewerken,
de zwakken niet kunnen helpen.
Het hoofdrekenen, waarbij zeer veel gebruik gemaakt
wordt van 't papier en weinig van aanschouwing en 't
gesproken woord, mag dan ook alleen geduld worden als
redmiddel bij het onvermijdelijk schipperen in sommige
scholen.
0])merking 6. Herhaling is de moeder der wijsheid.
Zielebeelden verflauwen en moeten weer eens door een her-
haalde aanschouwing of herinnering scherper omlijnd en
oj)gefrischt worden. Hoe dat hier te doen? Door enkele