Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
19
X 152 cts. = 19114 ets). Dit laatste kan ook aldus op-
geschreven worden: 125^/^ X ets. is 125 X ^52 ct.
+ X 152 ets. of 19000 ets. -h 114 ets. = 19114
ets. Eveneens zou de onderwijzer de volgende bewerking
kunnen vragen;
] M. fluweel kost 152 ets.
125 M. dus het 8® deel van 152 gouden tientjes of 19
g.t.; 1253/^ M. kost dus 19 g.t. + 114 ets. of 19114 ets.
Aan deze opmerking knoopen we vast eene andere be-
treflende die scholen , waar één onderwijzer meer dan ééne
klasse lieeft. Daar scliiet oogenschijnlijk weinig tijd over
voor het hoofdrekenen. Men is daar al blij, dat eene klasse
maar goed en wel aan 't schriftelijk rekenen is, terwijl eene
andere afdeeling eene leesbeurt krijgt. Onderwijl na die
leesles aan deze klasse het taalwerk is opgegeven (en helaas
niet altijd nog degelijk behandeld) moet bij de andere af-
deeling liet gemaakte schriftelijk werk nagezien worden ,
maar daarmee is veelal het halve of soms het heele uur,
voor het hoofdrekenen uitgetrokken, ingenomen. We geven
dit kijkje in vele onzer scholen juist hier, om aan de hand
van opmerking 5 er oj) te wijzen, dat in deze scholen zeer
goed veel uit het hoofd gerekend kan worden, vooral als
het hoofdrekenen beoefend wordt, zooals in deze handleiding
is uiteengezet. Stellen we ons maar eens een onderwijzer
voor, die drie klnssen onder zijne leiding heeft.
Allereerst willen we het geval behandelen, dat de drie
klassen tegelijk b.v, gedurende drie kwartier hoofdrekenles
krijgen. De leerlingen komen binnen. Afdeeling a vindt
eene rij producten b.v. op het bord, die al of niet uitge-
werkt, zooals boven beschreven is, op de lei geschreven
moeten worden, terwijl de uitkomsten uit het hoofd bere-