Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
17
één steen. Hoeveel steenen zijn in 216 zulke stapels?
21() X + achtste deel van 216 dui-
zendtallen steenen (27000 st.) + 125 st. of 27125 st.
Ook nu wordt van 125 als vermenigvuldigtal wat afge-
nomen of er wat bijgevoegd, als boven.
Hierna vinden we nieuwe uitbreidingen in 't vervangen
van het achtvoud door een 8-voud + 1, een 8-voud + 2
of 3 enz., ook een 8-voud + een gebroken getal, zoodat
we al zes rubrieken krijgen die in elk der volgende pro-
ducten ieder een' vertegenwoordiger vinden:
al 125 X 96-
bj 96 X 125.
cj 1253/,, X 96_
dl 96 X 1237/s.
el 125 X 971/2-
// X 125.

Opmerking 1. Nog zouden we de beide termen kunnen
veranderen in 't zelfde vraagstukje, maar daarvoor zijn de
leerlingen te jong.
0))m. 2. Steeds worden zeer beknopte vraagstukjes ge-
geven. Het is niet de bedoeling enkel de producten op 't
bord te schrijven, maar de leerlingen moeten ze in vraag-
stukjes vervat vinden, opdat ook het spreekonderwijs tot
zijn recht komt en men meteen practiscli is.
Opm. 3. Vóór 't geven van vraagstukjes moet door aan-
schouwing en redeneering of door een van beide de regel
gevonden zijn. Dit wordt nader aangetoond bij de opgaven
hierachter.
Opm. 4. Zijn soms onder bet berekenen enkele getallen