Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
12
Een ander voorbeeld:
Door aanschouwing zijn de breuken '2 Vii bekenfli
altijd, het deelen door of vermenigvuldigen met ^ot ' g
moet nog een jaartje wachten. Xii moet becijferd worden,
hoeveel de prijs van 32^/g M. linnen is van 72 ets. den M.
Dat kan onmogelijk nog, want vooral het vermenigvuldigen
met gemengde breuken heeft hierbij eigenaardige moeilijk-
heden. We zouden daarbij krijgen 32®/g X ^^ "^^s. is
ïS'.'b X ets. enz. of 32 X 72 ets. en x 72 ets.
Uit het hoofd rekenende gaat het echter heel gemakkelijk,
omdat 32®;e M. juist 1/2 minder is dan 38^3 M., het
derde deel van eene lap van 100 M. Deze laatste kost
/ 72 en het derde deel / 24, zoodat 32% M. / 24—
36 c. of / 23,64 kost.
En zoo zijn er niet enkele, maar zeer vele voorbeelden
aan te halen, zooals uit de lijst der opeenvolgende getallen
hierachter voldoende blijkt.
Het eenig verband tusschen hoofdrekenen en cijferen is
dan ook, dat het cijferen aangeleerd wordt door middel van
en dus na het hoofdrekenen. N'adat b. v. op verschillende
manieren 37 + 68 cents samengevoegd zijn, wordt de eene
manier, geschikt voor het cijferen, er uitgepikt en nader
beschouwd, om er dan na meer dergelijke voorbeelden op
te wijzen, dat altijd zoo gecijferd wordt bij de optelling.
Zoo handelt men dan verder bij de andere hoofdbewerkingen.
Voor de bestudeering en behandeling der verschillende
opeenvolgende getallen verwijzen we naar de achterstaande
lijst.
Alleen stip ik even aan, dat evenals bij elke andere
methode, de volgende eischen gesteld worden:
1® aanschouwelijkheid.