Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
11
wijzer het doel bereikt: het vaardig uit het hoofd op veler-
lei wijzen samenstellen en ontbinden van hoeveelheden, met
of zonder behulp van schrijfgereedschap.
Ue methode is de wijze, waarop de leerstof het eigendom
der leerlingen wordt. Zij regelt zich dus naar de leemlof
en de leerüjigen.
Nu hebben we heel in H kort aangegeven, dat de leer-
stof eene andere is, dan die bij het cijferen. Het gaat
daarom niet aan, de rekenboekjes van beide afdeelingen
parallel te laten loopen, indien de gang niet toevallig de-
zelfde is.
Omdat sommige rekenboekjes voor het hoofdrekenen
parallel loopen met die voor 't cijferen en andere hiervan
meer of minder afwijken, dienen we nauwkeurig na te gaan,
hoe de vork in den steel zit.
Een voorbeeld zal ons licht verschaffen. We stellen ons
voor, dat in de tweede klasse de getallen tot 100 aanschou-
welijk behandeld zijn, dat ze dus op allerlei manieren ook
zijn ontbonden en samengesteld. Er is echter Jiog niet
gecijferd.
Wat al verschillende bewerkingen, methodisch gerang-
schikt, vóór H cijferen aan de beurt is. Als dit dan ein-
delijk aangeleerd zal worden, komen bij de aftrekkingen
eerst die zonder, daarna die met „leenen". Zoo komt
79 — 30 (benoemde getallen) vóór 70—29. Maar dit is bij
het hoofdrekenen volstrekt niet het geval. Hierbij betaalt
een jongen gemakkelijk van zijne 70 cents 29 door den
koopman (zoo stelt hij 't zich voor), drie dubbeltjes te
geven en één cent van hem terug te ontvangen. We zien,
dat dit nog wel zoo gemakkelijk is, als van 79 cents 30
af te trekken.