Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Auteur: Bok, J.
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1893
Zaandijk: J. Heijnis Tsz
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1825
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205649
Onderwerp: Wiskunde: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskunde
Trefwoord: Hoofdrekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in het hoofdrekenen in de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
10
krijgt zijn oog .al spoedig eenigen glans, een bewijs van 't
besef zijner kraelit. Herhalen we dat eenige keeren, hem
een liart onder den riem stekende, en houden we hem goed
in 't oog, dan, tien tegen een, zal hij een: „Tk kan wel!"
worden.
Het hoofdrekenen geeft ons dus een deugdelijk middel
aan de hand, om gebreken te verbeteren, wat indirect op
andere vakken en op het geheele leven van den leerling
een onmisbaren invloed uitoefent. Uit is nu wel niet alleen
bij het hoofdrekenen mogelijk, maar hier juist in hooge mate.
Verder vormt het niet alleen vlugge, logische denkers,
maar leidt het ook tot zelfstandigheid en wordt het waar-
heidsgevoel er sterk door ontwikkeld. Het machinaal reke-
nen wordt geheel uitgesloten en zoo voorkomt het eindelijk
sleurwerk.
Moet de practische waarde niet uit het oog verloren of
gering geschat worden, de vormende waarde is het vooral,
waarom het hoofdrekenen eene voorname plaats op den
rooster onzer werkzaamheden moet innemen.
111.
De Methode.
Hebben we in de eerste twee hoofdstukken aangegeven,
wat we onder het hoofdrekenen verstaan en de waarde er
van uiteengezet, nu willen we uiteenzetten, hoe de oiuler-