Boekgegevens
Titel: Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Auteur: Hollander, L.A. den; Critas
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1895
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 03-107
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205505
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Metriek stelsel, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
61
G. Van een d.M.3 verdeel ik de lengte in 3 deelen.
Hoe groot is elk stuk?
7. Kunnen we nog anders 1/3 d.M.3 verkrijgen?
8. Zeg, welk gedeelte van de lengte ge zoudt nemen
om 1 d.M.3, i/g d.M.3 1/- d.M.3, 1/9 d.M.3 te verkrijgen?
9. Als ge van den d.M.3 1 van de breedte neemt, hoe
groot is dan dat deel? En als gij i/g, 1/9, Vi2 neemt?
10. Hoe kunt gij 1 ^o krijgen?
11. Wat zoudt ge moeten doen om 1/2 c.M.3 te be-
komen? (Ge moogt de lengte of breedte verdeelen).
12. Hoe krijgt ge 1/4 c.i\I.3, 1/9 c.M.3, 1/3 c.M.3?
2. (bl. -108.)
1. Hoe krijgen we ^ 3 d.M.3 door verdeeling der
lengte ?
2. Hoe moeten we de breedte verdeelen om d.M.3
te krijgen ?
3. Van een d.M.3 is de breedte verdeeld. Ik neem
' 9 d.M.3 Hoe groot zijn lengte en breedte?
4. Hoe zouden we, door verdeeling van de lengte van
den c.M.3 krijgen: 3/4 c.M.3, 2 9 c.M.3, «'g c.M.3, 3/^ c.M.3?
5. Geef de afmetingen van de volgende deelen van
den d.M.3 op (de breedte is verdeeld): 3/^ d.:\I.3, 3/g d.M.3,
8/9 d.M.3, d.M.3, 5/6 d.M.3, d.M.3.
0. Doe hetzelfde met de volgende deelen (de lengte
is verdeeld): »,8 c.M.», Vs Vs
Verdeeliiig van den (108).
1. Hoe hebben we ^'2 gemaakt?
2. Hoe maakten we 1,4 M.^?