Boekgegevens
Titel: Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Auteur: Hollander, L.A. den; Critas
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1895
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 03-107
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205505
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Metriek stelsel, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
58
■ Yerdeeling van lengte en breedte (105—106).
1. Er wordt een laag gelegd, die bestaat uit 3 rijen
van 5 kuben. Als ik na het verdeelen 1 kube overhoud,
hoe zijn dan de afmetingen verdeeld?
2. Ik leg een laag met 4 balkjes van 7 c.M.3. Als ik
4 c.M.3 overhoud, in hoeveel gelijke deelen zijn dan de
afmetingen verdeeld?
3. Ik leg een vierkante laag van 36 d.M.3. Als ik
een balkje van 3 kuben overhoud, hoe zijn dan lengte
en breedte verdeeld?
4. Als er een vierkante laag wordt gelegd en men
houdt na de verdeeling der afmetingen een vierkant
laagje van 4 c.^I.3 over, hoe zijn dan de lengte en breedte
verdeeld ?
5. Ik leg 6 balkjes van 8 c.M.3. Als ik na de verdeeling
8 c.M.3 overhoud, hoe kunnen dan de afmetingen ver-
deeld zijn?
6. Ik leg 8 balkjes van 10 d.M.3. Als ik 4 kuben
overhoud, hoe kunnen dan de afmetingen verdeeld zijn?
AVelk deel van de laag heb ik overgehouden? Hoe krijg
ik 1/20 deel?
§
Verdeeling van den d.M.s, den M.3 enz. (107).
1. Hoe hebben we eerst d.;M.3 gekregen?
2. Hoe hebben we 1/5 d.M.3 gekregen?
3. Hoe ziet 1/10 d.M3. er uit?
4. Zeg, of we nog anders 1,2 d.M.3. kunnen maken.
5. Ho'e maakten we op de tweede manier 1 g d.M.3,
hoe i'io d.:\I.3?