Boekgegevens
Titel: Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Auteur: Hollander, L.A. den; Critas
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1895
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 03-107
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205505
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Metriek stelsel, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
26
Randen en Slooten.
12. Teeken op de lei een rechthoek van 10 c.M. lang
en O c.M. Inreed (eerst door schatten).
Trek aan de beide zijden een rand van 1 c.M. breedte.
Hoeveel is de rechthoek breeder geworden?
Bereken nu: Hoe lang is de heele rechthoek? Hoe
breed? Hoe groot is de heele rechthoek? Hoe groot was
de rechthoek zelf? Hoe groot zijn de 2 randen dan?
13. Teeken hetzelfde figuur, maar nu de randen aan
de breedtezijden. Beantwoord dezelfde vragen. Hoeveel
is de rechthoek langer geworden?
14. Hoe lang is de rand in het eerste figuur? Hoe
breed ? Ploe groot? Hoe groot zijn de 2 rechthoeken samen?
15. Beantwoord dezelfde vragen voor het 2'^« figuur.
10. Teeken een rechthoek, lang 8 c.M. en breed
4 c.M. Trek er een rand om van 3 c.M. breedte.
Hoeveel is hij langer en breeder geworden?
Hoe lang en breed is nu de heele rechthoek (met den
rand)?
Hoeveel bedraagt de oppervlakte?
Hoe lang en breed was de eerste rechthoek?
Hoeveel is de oppervlakte? Hoeveel is nu de grootte
van den rand alleen?
17. Teeken een rechthoek, lang 5 c.M. en breed 4 c.M.
Bereken de grootte. Trek er een rand van 2 c.M. breedte
om. Hoeveel wordt het figuur langer en breeder? Hoe
groot worden de afmetingen? Hoe groot wordt het figuur?
Hoe groot is de rand?
18. Een rechthoek is lang 13 d.M. en breed 5 d.M.
Er wordt een rand omgetrokken van 5 d.M. breedte.
Hoe veranderen de afmetingen? Hoe groot wordt de
rechthoek? Hoe groot was hij? Hoe groot is de rand?