Boekgegevens
Titel: Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Auteur: Hollander, L.A. den; Critas
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1895
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 03-107
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205505
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Metriek stelsel, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
23
3. Hoeveel d.M.2 bevat dus de M2?
4. Hoeveel c.M.2 heeft de d.M.2?
5. Hoeveel c.M.2 zijn er dan in een strook van d.M.2?
6. Hoeveel c.M.2 bevatten 2 strooken, 3 strooken,
6 strooken, 8 strooken?
7. Hoeveel c.M.2 bevatten dus de 10 strooken?
8. Hoeveel c.M.2 heeft nu de M.2?
§
Na het meten der Are in te vullen op de lei (68).
Strook van M.^
1. Vul in: om een strook van M.2 af te passen,
meten wij eerst een----en zetten op afstanden van____
die elk ruim .... Vervolgens plaatsen wij aan de einden
op afstanden van____2 stokjes, die dus"____van elkaar
afstaan. We verdeelen den D.]\I. in .... door stokjes in
den grond te steken. De stokjes, die tegenover elkaar
staan, verbindt men nu door draden. Er ontstaat dan____
lang----, breed____, en verdeeld in____
2. Schrijf het nu zonder in uw boek te zien op de lei.
Meting van de Are.
3. Wij meten eerst af een verdeelde strook van ....
lang----, breed----, en verdeeld in____ Vervolgens
plaatsen wij stokjes aan de zijden op afstanden van ....,
die dus .... van elkaar afstaan. Die stokjes, die tegen-
over elkaar staan, verbinden we .... Er ontstaat ....
lang----, breed ... en verdeeld in ...
4. Schrijf het nu zonder in uw boek te zien op uw lei.