Boekgegevens
Titel: Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Auteur: Hollander, L.A. den; Critas
Uitgave: Tiel: D. Mijs, 1895
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 03-107
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205505
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Metriek stelsel, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oefeningen en opgaven bij Critas' Handleiding voor het metriekstelsel ten dienste der vier hoogste leerjaren der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
8
i. Doe 1, !2 en 3 nog eenmaal, doch nu met staande
lijnen.
5. Teeken een vierkant, met afmetingen van nagenoeg
1 d.M.
6. Teeken een rechthoek, waarvan de lengte ruim
'1 d.M., de breedte bijna 7 c.M. is.
7. Teeken een vierkant, waarvan de lengte ruim 3 c.M .
en de hoogte bijna 5 c.M. is.
§
De mJL.
Hulpmiddel: Verdeeld liniaal en scherp gepunt grift.
1. Teeken waterpaslijnen van:
8 c.M. en 4 m.M.
1 d.M. en 1 m.M.
6 C.M. en 9 m.M.
15 c.M. en 7 m.M.
40 m.M.
82 m.M.
100 m.M.
Verleng een lijn van 9 c.M. met 9 m.M.
Verkort een d.M. met 17 m.M.
Trek staande lijnen van:
7 c.M. en 7 m.M.
11 C.M. en 1 m.M.
13 c.M. en 9 m.M.
2 d.M. en 2 m.M.
75 m.M.
60 m.M.
1 d.M. en 11 m.M.
5. Verkort het boveneind van een vertikale lijn van
8 c.M. met 8 m.M. en verleng het ondereind met 8 m.M.
Hoe lang is die lijn nu geworden?
'2.
3.
4.