Boekgegevens
Titel: Oplossingen der Verzameling van rekenkundige opgaven, ten dienste van gevorderde leerlingen en aankomende onderwijzers: in vier tweehonderdtallen
Auteur: Sluijters, Hendrik
Uitgave: Delft: J. de Rooy, 1842
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 681 F 1
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205472
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oplossingen der Verzameling van rekenkundige opgaven, ten dienste van gevorderde leerlingen en aankomende onderwijzers: in vier tweehonderdtallen
Vorige scan Volgende scanScanned page
(74) DERDE flOlXDERDTAL.
3,1666 enz. last = 3| last = 3^
den verkocht, en dus = o maal zoo veel van ieder
dat is, 9 X 5 = 4S mudden garst, 6 X S = 30 mudden
rogge en 4 X S = 20 mudde tarwe.
Vraagstuk IV.
De graanhandelaar heeft op de helft van de rest, zijn-
de 1 — 4 :'2= I gedeelte, juist zoo veel gewonnen als
hij op den eersten verkoop, zijnde ook | gedeelte, ver-
loren heeft. Zijne /■7Ö winst werd dus veroorzaakt,
doordien hij op de andere helft van de rest of ^ der
lasten fl81— f\80— /'7 per last heeft gewonnen.
Er zijn dus X 3 = 30 lasten geweest.
Vraagstuk V.
Had de graanhandelaar de tarwe over 12 maanden
ä 4p" of 0,04 van den inkoop verkocht, hij zoude cfan
/■12 meer ontvangen hebben , omdat de inkoop in 12 —
10 = 2 maanden fp"' meer had opgebragt, want 12
maand. : 2 maand. = 4p"' : De geheele inkoop is
dus/"ISOO, want f\ :/"12 =/"IOO : /'ISOO.
Vraagstuk VI.
Omdat men teller en noemer op elkander deelende,
1| tot quotiënt bekomt, kan de breuk ook uitgedrukt
worden door die door de herleiding verandert in
' 9 , waarvan het verschil der kwadraten van teller en
noemer is 81 — 49 = 32. Men heeft dus de evenre-
digheid :
32 : 1292832 = 49 : a;
waaruit 5; = 1979649, het kwadraat van den teller,
en dus de teller zelf
(/1979649 = 1407; de noemer is dan 1407 X H =
1809 en de onverkleinde breuk ^