Boekgegevens
Titel: Algebraïsche cursus ten gebruike van de adelborsten aan het Koninklijk Instituut voor de Marine te Willemsoord
Auteur: Vries, B.L.
Uitgave: Nieuwediep: J.C. de Buisonjé, 1875-1882
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 2528 : 3e dr. (dl. I)
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205001
Onderwerp: Wiskunde: algebra: algemeen
Trefwoord: Algebra, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Algebraïsche cursus ten gebruike van de adelborsten aan het Koninklijk Instituut voor de Marine te Willemsoord
Vorige scan Volgende scanScanned page
101
ren, moet ook weder de teller met x—y vermenigvuldigd worden,
en derhalve teller en noemer beide met (x — da' is,
met het product der noemers. Men zal lichtelijk inzien dat men,
indien beide noemers factoren gemeen hebben, slechts het kleinste
gemeen veelvoud dezer noemers als vermenigvuldiger behoeft te
nemen.
Aanmerking. Vele leerlingen hebben de gewoonte teller en
noemer eerst tot een gewone breuk te herleiden, en daarna de
noemers te doen verdwijnen. Waartoe dat?
Elke samengestelde breuk is echter ook een uitgedrukte deeling.
Men kan dus schrijven:
i x—y i
Herleidt men deeltal en deeler tot eenvoudige breuken, dan
heeft men:
aH-y x+y «H-y
x—y x—y x—y
en daar nu
^^ —2y3 _ ^ x—y__x%x—y)
x+y ' x—y x-\-y — y» y\x-\-y)
is, vindt men
8—7/3
x+y _ a;8(a!—y)
x—y
Men kan dus het quotiënt van twee gemengde vormen op twee
wijzen bepalen; 1°. door beide tot eenvoudige breuken te herlei-
den en daarna den regel van § 83 toe te passen; en 2°. door den
deeler als noemer onder het deeltal te plaatsen en de aldus ont-
stane samengestelde breuk tot een eenvoudige te herleiden. Wij
raden den leerling beide herleidingen in de volgende voorstellen
toe te passen.