Boekgegevens
Titel: De nuttige handwerken: handleiding ter beoefening der nuttige handwerken, hoofdzakelijk voor haar, die zich voor het examen wenschen te bekwamen
Auteur: Visser, W.H. de; Top, J.D.
Uitgave: Zutphen: W.J. Thieme & Cie, 1897
3e verm. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 09-1233
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204893
Onderwerp: Afzonderlijke kunstvormen: textielkunst
Trefwoord: Handwerken, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De nuttige handwerken: handleiding ter beoefening der nuttige handwerken, hoofdzakelijk voor haar, die zich voor het examen wenschen te bekwamen
Vorige scan Volgende scanScanned page
144
11 — 12 jaar.
1 uur stoppen en mazen, 1 uur breien en kuippen, 2 uur
naaien. In deze klasse wordt van stoppen, mazen en breien
alles herhaald, eu volgens theorie behandeld.
Knippen: verschillende soorten van hemden en broeken,
schortjes.
Naaien: de geknipte kleediugstukken zooveel mogelijk iu
elkaar zetten, verkleind, maar niet zoo, dat ze moeilijk te
hanteeren zijn; voortzetting van verstellen.
Hiermede meenen wij een' schets gegeven te hebben van
een leerplan voor de lagere school; wanneer het op deze
wijze ongeveer wordt ingericht, kunnen de leerlingen van
alles iets grondigs leeren. Natuurlijk kan het met eenige wij-
ziging ook nog zeer geschikt wezen ; eene geschikte onder-
wijzeres kan het naar de verschillende omstandigheden naar
eigen inzichten in elkaar zetten.
Hoogst wenschelijk is het bij klassikaal onderwijs de leer-
middelen te hebben, die langzamerhand in den handel ver-
schenen zijn en meestal naar Duitsch model zijn ingericht.
Niet ernstig genoeg kunnen wij haar, die zich belasten met
de opleiding der onderwijzeressen in de handwerken, aan-
bevelen : „Schaf u de hulpmiddelen aan." üe onkosten daar-
aan verbonden zijn betrekkeiyk hoog, maar het belang van
het kind, dat later van de door u opgeleide onderwijzeres-
sen les moet ontvangen, is groot. Langzamerhand wat te
koopen ligt binnen het bereik van velen. Bij den heer
J. Swildens, Kerkstraat te Amsterdam, zijn de verschillende
leermiddelen verkrijgbaar. Zoo heeft men o. a. een raam
voor het leeren van naaien, merken en stoppen; het bestaat
uit een houten lijst voorzien van koperen pennetjes, die op
gelijke afstanden in het rond zijn aangebracht; om die pen-
netjes wordt wit koord gespannen om het binnenweefsel na
te bootsen. Voor het gebruik in de klasse is dit raam op
een voetstuk geplaatst. Om het te bewerken, gebruikt
men dikke wol (Hercules- of Sydneywol) van eene heldere