Boekgegevens
Titel: Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Auteur: Hemkes, H.
Uitgave: Groningen: J. Oomkens, 1836
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 675 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204812
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Vorige scan Volgende scanScanned page
kleeding van de voorstellen, niet genoeg be-
kend, en worden niet zelden met zaken
bezig gehouden, die hen in het geheel niet
zullen te pas komen. Zoo moeten in vele
scholen de kinderen der eenvoudigste land-
lieden , naar aanleiding van onderscheidene
rekenboeken , de IVisselrekening , enz> doorkrui-
zen , en maanden tijds verspillen, om , na
herhaalde doorworsteling, eindelijk de ant-
woorden te kunnen vinden. Is het niet dui-
zendmaal beter dat zoodanige leerlingen vlug
leeren optellen, verm, en deelen, en zulks
weten toe te passen op de voorvallen van
hun toekomstig bedrijf? Ook wordt het on-
derwijs in het rekenen nog te weinig van
plaatselijke toepassing gemaakt, en naar iC'
ders stand en aanstaanden werkkring ingerigt.
Geen rekenboek is in staat om alle standen,
alle bedrijven, alle voorvallen uit het da-
gelijksche leven te omvatten; van daar dat
er altijd veel, ook van dien aard, aan
den onderwijzer overgelaten blijft. — Voorts
wordt er in het rekenen veelal eenen omweg
lewandeld, die in het dagelijksche leven ,
ze!'