Boekgegevens
Titel: Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Auteur: Hemkes, H.
Uitgave: Groningen: J. Oomkens, 1836
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 675 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204812
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Vorige scan Volgende scanScanned page
IV
dig, het nut te groot, zoo voor de verstands-
oefening in het algemeen , als voor het toepas-
selijk gebruik in het bijzonder, en het gemak
en de zekerheid te belangrijk, dan dat op-
zettelijke oefeningen daarin niet van groot
belang kunnen geacht y/orden voor gevorderde
leerlingen in de hoogste klasse der scholen, —
Overigens is ons voorgekomen dat vele
leerlingen, de scholen verlaten, na aldaar
onderscheidene rekenboeken te hebben doorge-
werkt , nogtans in het daartoe betrekkelijke
beroepswerk zeer' luttel bedreven zijn, ja ,
men heeft voorbeelden, dat zoodanige leer-
lingen v/eder met de eenvoudigste zaken moeten
aanvangen om hen alzoo langzamerhand te be-
kwamen en op te leiden, en dat voor -werkzaam-
heden , waarvoor zij naar den trap hunner
vorderingen — althans naar het aantal door-
gewerkte rekenboeken te oordeelen — geheel
moesten berekend zijn. De oorzaken hiervan
zijn niet verre te zoeken. Vele leerlingen
ivorden te ver voortgezet, en leeren niet gron-
dig verstaan hetgeen zij berekenen; zijn met
de omstandigheden of het onderwerp der in-
klec-