Boekgegevens
Titel: Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Auteur: Hemkes, H.
Uitgave: Groningen: J. Oomkens, 1836
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 675 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204812
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Vorige scan Volgende scanScanned page
18
C. Toepasfelijke voorstellen in benoemde
grootheden*
In bet bewerken van deze voorstellen moet
^ij u vooral op kortheid toeleggen, en alle on-
noodige omslae; vermijden. Zij- zijn opzettelijk
zoodanig ingerigt dat de aanwending van den
regel van drieën in geen geval noodig is , cn
daarom moet gij ii daarvan ook in het geheel
niet bedienen.
1. Schrijf de som vaniamiilen; 16 roeden;
25 palmen en 365 duimen in ellen.
2. Hoe veel zijn 12 mijlen en 16 roeden in
verschil met 216 roeden en 46 palmen?
3. Hoe veel onsen maken 3,2 ffi; 4,6 on-
scn ; 31,6 wigtjes en 543 looden te zamen uit ?
4. Bepaal het verschil van 380,6 fg en
154,819 onsen.
5. ' Herleid 1440 schepels tot koppen , mud-
den en lasten.
6. Twaalf vaten en 125 maatjes bier; hoe
veel kannen bedraagt dat meer dan 115000 vin#
gerhoeden?
7. Hoe veel mudden doen 12 lasten meer
dan 945 schepels? En hoe veel koppen doen
zij te zamen?
R. Een koopman ontving van drie landlie-
den 6 last en 12 mudd.; '3 last ï86 schepel,
en 5 last en 2345 kop graan. Hoe veel was
(lat re zamen? En hoe veel bedraagt de groot-<
sie panij meer dan de kleinste?