Boekgegevens
Titel: Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Auteur: Hemkes, H.
Uitgave: Groningen: J. Oomkens, 1836
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 675 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204812
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek voor gevorderde leerlingen: hoofdzakelijk dienende om op eene korte, gemakkelijke en zekere wijze te leeren rekenen
Vorige scan Volgende scanScanned page
EERSTE AFÜEELING
over (Ie hoofdregelen der rekenkunst in gehftle
getallen en tientallige breuken.
A. Onbenoemde grootheden,
i. Spreek uit de volgende getallen naar de
verdccling van het daar bovenstaande teeken:
36'4I; I5'7; I6'O71 ; S'is'só; ló'ss'p,
2r65'4i; i'40'08'1; 5'i96i'5; ^o'oopo.
z. Schrijf in getallen : twaalf honderd; zes-
duizend cn veertien tientallen; veertig tiendui-
zendtallen twintig honderdtallen zes tiental-
len en vijf; zes "honderd duizendtallen twaalf
tientallen en vier; vierenvijftig honderdtallen
zes tientallen en vijf; acht tienduizendtallen
twaalf honderdtallen en elf.
I 3. Schrijf in getallen: elf duizend elf hon-
derd en elf; achttien duizend achttien honderd
en achttien; twaalf tienduizend twaalf duizend
cn twaalf honderd; drie en veertig duizend
zestien honderd en twaalf tientallen; elf dui-
zend twaalf honderd en dertien; vijf en veertig
duizend elf honderd en twaalf tientallen.
4. Spreek uit de uitkomst van 367 + 246 •+.
3816 + 71854 + 213456.
5. Iloe kunt gij de uitkomst van 3816 + 2146
+ 3816 + 21672 al op onderscheidene wijzen le-
zen?
• 6. Wanneer men de som van veertig tiental-
len ; twaalf honderdtallen; zestien duizendtal-
A a len ;