Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
47
TWEEIIE BOEK.
PIiAIV VAItr OPTOEBIIV».
Gratuin est quod patriae civcm populo-
(jue ilcdisti,
Si facis ut patriae sit idoneus, utili
agris,
Utilis et bellorum ct pacis rebus agendis.
JCVENAllS.
Xiets is volmaakt, wanneer het uit de hand des
mensehen komt: de werken, waarop hij den stem-
pel van zijn genie heeft gedrukt, dragen nog het
kenmerk van zijne zwakheid en zijne onmagt; en,
zoo hij al naar de volmaaktheid streven cn de-
zelve nabijkomen kan, is het hem echter niet ge-
geven dezelve te bereiken. Een opvoedingsstelsel
derhalve, waarin niets gebrekkigs vervat zou zijn,
is eene hersenschim; en al bestond er zoo-
danig een, dan zie ik deszelfs nut niet in, want
het zou onuitvoerbaar wezen. Bij de voltooijing van
een groot kunstwerk, waarvan eene geleerde théorie
de plans ontworpen en de evenredigheden bepaald
heeft, verwarren het spel der katrollen, dc wrij-
ving der raderen, de weörstand der krachten,
die tot deszelfs werking moeten bijdragen, dik-
wijls deszelfs gang en vertoonen hinderpalen, die