Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
2i0
niel de naluwiijlce oefeningen, in plaals van de geschrevene?
Ik zal mij niet langer met een onderwerp bezig-
houden , hetwelk onuitputtelijk is, en dat mij in den
geheelen loop van dit werk heeft bezig gehouden.
Ik vrees niet de nuttige zaken dikwijls te herhalen,
en de zedekunde is eene dergene, welke ik mij steeds
zou verweten hebben een oogenbiik uit het oog te
hebben verloren.
staatkunde.
De staatkunde, welke niets anders is dan de ze-
dekunde op de regeringen toegepast, moet ook een
gedeelte der oefeningen van de jeugd uitmaken: de-
ze studie, welke eertijds overtollig was, is nu eene
behoefte, ja zelfs bijna eene verpligling geworden.
De zedekunde en de wetgeving vloeijen uit dezelfde
bron, en loopen naar hetzelfde doel uit. Het is op
het oogenbiik, wanneer het kind een lid zal worden
der maatschappij, dat hij moet leeren haar te die-
nen, en dat het noodzakelijk is, dat hij zijne pligten
en zijne regten leert kennen.