Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
237
denken ; even als de bibliomane, die alleen fraaijo
banden zoekt, en weinig waarde hecht aan het-
geen de boeken bevatten, waarmede hij zijne boe-
kenkast opvult.
Voordat zij hun twintigste jaar bereikt hebben,
doen al deze kinderen hunne intrede in de we-
reld, en in plaats van tc denken aan de voltooijing
hunner studiën, denken zij er slechts aan om van hun-
ne vrijheid gebruik te maken, en verliezen in de
verstrooijing en de vermaken eenen tijd, waarvan zij
zich zouden schamen een gedeelte aan nuttige bezig-
heden te besteden.
Dit alles, dunkt mij , verklaart duidelijk, waarom
de juistheid van oordeel eene zoo zeldzame eigen-
schap is. Jussï, zegt de schrijver van /' An de
■penner, on ne rencontre partout que des esprits faux, qui
n'ont presque aucun discernement de la vérité, qui
prennent toutes choses d'un mauvais biais, qui se payent
des plus mauvaises raisons et qui veulent en payer les
autres, qui se laissent emporter par les moindres appa-
rences, qui sont toujours dans l'excès et dans les extré-
mités, qui décident hardiment de ce qu'ils ignorent et
n'entendent point, et qui s'arrêtent à leur sens avec
tant d'opiniâtreté qu'ils n'écoutent rien de ce qui pour-
rait les détromper.
Ik hoop, dat een aandachtig lezer mij niet vra-
gen zal, wat er gedaan moet worden om het oordeel
van een kind te vormen; ik heb hierover genoeg
gezegd. Indien men, van de vroegste jeugd af aan,
zich heeft toegelegd hem langzamerhand tc leeren goed
te redeneren; niets te hebben dan rigtige cn duide-
lijke denkbeelden ; altijd de voorwerpen onder hun juist