Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
aio
dc jouvency's, de i'Orée's, enz. enz., eene vóór hen
bestaande leerwijze bebben aangenomen en aan ons
hebben nagelaten. Deze vaders der jeugd volgden
den weg, die door Aristoteles , quintillasus , cicero ,
SENECA, enz., voorgeschreven was, omdat die weg ge-
grond is op eene langdurige ondervinding en op
eene grondige kennis van het menschelijk hart en
van de jeugd, dat hij door dc natuur is aange-
wezen, cn dat cr geen andere kan bestaan.
Een kind verkrijgt de kundigheden eer door eene reeks
van indrukken , dan door eene aanstrenging van het ge
heugen en van de oplettendheid, waarvoor hij overigens
niet vatbaar is. Dc natuur heeft aan zijne morele
even als aan zijne physische krachten palen gesteld,
en tc willen, dat hij op zijn twaalfde jaar het ver-
mogen hebbe om te leeren en goed te kennen, dat
is willen, dat hij op dien leeftijd vijf voet zes duim
lengte hebbe bereikt. Ongetwijfeld kan men door eene
goede opvoeding de ontwikkeling zijner vermogens
bespoedigen, even als men door matigheid en lig-
chaamsocfening zijne krachten vermeerderen, en hem
een sterk gestel vormen kan; maar het zou gevaar-
lijk zijn te beproeven hem met lasten te beladen,
die hij eerst veel later zal kunnen dragen. In alle
dingen moet men de natuur volgen, cn hare werking
niet willen voorbijstreven. De kinderen, welke zoo
voorbarig zijn, gelijken naar die gebroeide gewassen ,
011 tourmente l'i'ducation bien plus assurément qu'on m la
perfectionne, ne sauraient être que des pièges tendus à la
sottise par la mauvaise foi et le iharlatanisme?
eKon nor-