Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
209
rers van alle klassen te laten verblinden, hebben de
uitvinders dezer leerwijzen hunne voorstanders gehad,
en het aantal dezer laatsten zou nog aannierkelijker
zijn geweest, indien ijverige, geleerde mannen , ge-
woon om over de opvoeding na te denken, en door-
drongen van het gevoel van het nadeel en het ge-
vaar dezer nieuwigheden, voornemens, die, onder
voorwendsel van het onderrigt gemakkelijker te ma-
ken en te bespoedigen, geen ander gevolg konden
hebben dan de geheele opvoeding te ondermijnen,
niet uit alle magt door redenering en bespotting
bestreden hadden.
Wij mogen gelooven, dat indien deze méthodes,
vooral degene , welke op het aanleeren der Latijnsche
taal toepasselijk is, iets nuttigs of voordeeligs voor de
jeugd hadden aangeboden, men dezelve eerst zou
hebben onderzocht , en misschien had aangenomen»
Het is zeker noch uit routine, noch door hoog-
moed, noch door eenig menschelijk belang, dat de
coffin's, de gersan's, de hersan's, dc rollin's (1),
(I) Rotnir était un des esprits les plus éclairés et les
mieux faits de Vépoque ou il écrivait, L*dge , Vexpérience
et les circonstances avaient encore ajouté au grand sens, dont
la nature Vavait doué. Il avait été lié avec les plus grands
hommes du siècle de louis XIV , dont la conversation n'avait
pas dû être pour lui une source d'instruction 7noins abon-
dante que les ouvrages des écrivains du siècle d'xVGvsTE,
C'était à 60 ans y après avoir longtemps appris à connaître
Vesprit des jeunes gcns^ qu'il écrivait sur l'éducation. Peut-on
raisonnablement se flatter d'être aujourd'hui plus éclairé que
lui sur cette matière, et de savoir mieux comment il faut
enseigner le latin, la grammaire y la rhétorique, l'histoire^
Et n'esta il pas évident que toutes ces méthodet j par lesquelles
14