Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
188
en dal is liet voornaamste. Wanneer bij ze met
zijn vijfde jaar leest, bereidt hij zich om, wanneer
hij er dertig zal hebben bereikt, niets van derzelver
bevalligheid, geestigheid en bekoorlijkheid te verlie-
zen; en dit zal ten minste een voorregt zijn, dat
hij heeft boven vele mensehen van dien leeftijd.
Waarom vindt men, naarmate dat men in het leven
vordert, zoo veel genoegen in het lezen der fabelen
van LAFONTAiNE? Hct is omdat het rijpere oordeel
daarin schoonheden ontdekt, welke vroeger ontsnapt
waren. Zij zijn eene mijn, welke eerst met eenige
moeite en tijd vruchtbaar wordt. Vele mensehen ver-
genoegen zich met de loovertjes, die zij aan hare
oppervlakte aanbiedt, maar zij , die een weinig dieper
graven, vinden er onuitputtelijke rijkdommen. Men
zegt dat LAFONTAiNE het boek der kinderen is, men
zou met meer regt kunnen zeggen, dat het het
boek der grijsaards is.
Ik herhaal hel, indien ik de opvoeding van een
kind van deszelfs vroegste jeugd af begon, zou ik
willen dat hij geene andere boeken ooit in handen
kreeg, dan de beste en best geschrevene in elke
soort, optimos et stat'wi et sanper, en ik zou hem in
het vervolg gerust durven vergelijken met kinderen,
die tot hun negende of tiende jaar met sprookjes en
vertelsels zijn opgevoed geworden. Ik zou ook wil-
len, dat hij buiten de leeruren niet altijd bezig was
met bcuzclingcn, die geenerlei nut hebben, maar die
kan in den Einile zien, wat ROüSSEiü daarvan zegl. De fabe-
len van Esorus zijn verkieslijker; ahisioieies beval de lezing
daarvan aan.