Boekgegevens
Titel: Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Auteur: Franken, G.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1843
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 672 B 4
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204793
Onderwerp: Pedagogiek: pedagogiek: algemeen, Onderwijs: onderwijs: algemeen
Trefwoord: Opvoeding, Onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Gedachten over de opvoeding en het onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
170
« faire à gens qui nous admirent et fassent place. Antis-
thènes commanda à ses enfants de ne savoir jamais ni
gré ni grâce à un homme qui les louait.
Zien wij nu waaruit het ouderwijs bestaat ; maar
laat ons niet vergeten, dat zij minder belangrijk is
dan de twee andere gedeelten der opvoeding, en
dat zij zich slechts met dezelve moet verbinden om
ze te versterken, door de godsdienst, de zedeleer
cn de rede tot grondslagen te maken van de deug-
den des lecrlings.
leer - cursus.
Algemeene Beschouwingen.
Mijn voornemen is niet om hier eenen volledigen
en geregeldcn leer-cursus op te geven, noch voor
elk der deelen, waaruit het onderwijs beslaat, de
beste voorbeelden aan te toonen , welke men volgen
kan. "Werken, die oneindig beter zijn dan het mijne,
en die door hen, welke zich aan het onderwijs toe-
wijden , niet genoeg kunnen worden gelezen en
overdacht, bevallen in dit opzigt raadgevingen cn
voorschriften, door de wijsheid en de ondervinding
bekrachtigd, cn aan welke de tijd zijn gezag heeft
verleend. Bovendien , vermits de klassieke schrijvers ,
welke in de scholen worden gebruikt, ook bij eene
huisselijke opvoeding kunnen dienen, is hel de
])ligt van hem, die met dezelve belast is, om op-
volgenderwijze die schrijvers te kiezen, welke het gc-