Boekgegevens
Titel: De vrouwelijke handwerken in verband met de invoering volgens de Wet van 17 Augustus 1878 (STBL. no. 127)
Auteur: Berg-Stomp, T. van den
Uitgave: Groningen: J.B. Wolters, 1887
3e, veel verm. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1286
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204663
Onderwerp: Afzonderlijke kunstvormen: textielkunst
Trefwoord: Handwerken, Textiele werkvormen, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De vrouwelijke handwerken in verband met de invoering volgens de Wet van 17 Augustus 1878 (STBL. no. 127)
Vorige scan Volgende scanScanned page
146
Amersfoort; c. eene staal bazijnstreep; ƒ. eene staal mouse-
line; g. eene staal brillantine; h. eene staal servetgoed; i.
eene staal piqué; k. eene staal piqué-molton.
4. gewerkte linnen stoffen, en daarvan:
a. eene staal keper; h. eene staal gerstekorn; c. eene
staal handdoeken stof; d. eene staal servetgoed;
5. gekleurde katoenen stoffen, en daarvan:
a. eene staal saijmoots ; l. eene staal blauwbont dubbel-
draad; c. eene staal blauwbont boezeroenstof; d eene staal
geruit voor bedsloopen;
6. gekleurde linnen stoffen, en daarvan:
a. eene staal blauwbont voor boezelaars; h. eene staal
geruit voor bedsloopen;
7. witte wollen stoffen, en daarvan:
a. 2 stalen wit baai; b. 2 stalen wit flanel;
8. gekleurde wollen stoffen, en daarvan:
a. eene staal rood baai; h. eene staal blauw baai; c.
eene staal bever; d. eene staal rood flanel.
9. ongesponnen wol, en daarvan:
a. ruwe scheerwol, b. gekamde scheerwol; c. kammeling. '
10. eene staal boomwol.
11. eene staal vlas.
toelichting van het leerplan. i
Benoodigdheden voor de leerlingen: 1 kluwen katoen No. 6.
3 breinaalden No. 8".
Leermiddelen: Zie pag. 143.
Alvorens met het breien worde begonnen late men eenige oefe-
ningen daaraan vooraf gaan, als: het opheffen van de rechterhand,
daarna van de linker; het laten zien van den boven- en van den !
binnenkant der hand; het tellen en noemen der vingers. Daarop
volgen eenige vragen betreffende het werk, b.v.:
Wat heb ik u daar gegeven?
Een kluwen garen.