Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
82
BE WERKZAAMHEDEN DEZER AFDEELING.
Het gewoon lager onderwya omvat het onderwijs in:
a. het lezen,
b. het schrijven,
e. het rekenen,
d. de beginselen der vormleer,
e. die der Nederlandsche taal,
ƒ. die der aardrijkskunde,
ff. die der geschiedenis,
h. die der kennis van de natuur,
i. het zingen.
Art. 1 der nieuwe Schoolwet.
1. Ver standsoefeningen en algenieene kundigheden,
a. Het ligcliaam (voortzetting),
ïijdsverdeeling, //
c. Muntspeciën, //
d. Standen en levenstijdperken.
e. Vergelijken en onderscheiden,
ƒ. Tegenoverstellingen.
2. Lezen leeren,
a. Het lezen (voortzetting).
h. De leesteekens.
O. Vreemde letters.
3. Aanvankelijk schrijven.
a, Voorber, tot het schrijven: houding van lig-
chaam, arm, hand en grift, en eerste schrijf-
oefeningen.
h, Voorber. tot het zonder fouten schrijven, n. l.:
spellen in het boek en van buiten.
4. Rekenen leeren,
a. Aanschouwelijk rekenen, of de getalleer.
h. Uit 't hoofd rekenen.
c. Schriftelijk rekenen (op het bord en op de lei).
5. Eerste beginselen der vormleer (Voortzetting).
6. Voorbereidende aardrijkskunde.
De woonplaats,
7. Eenige kennis der natuur.