Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
70
5. kennis van de natuur.
{Dieren en plmten.)
Is cr eene zaak, die bij de behandeling het lieflijke met 't
sehooiie, het aangename met 't nuttige paart, die regtstreeks kan
opleiden tot erkenning van den Schepper in Zijne geheel eenige
grootheid, wijsheid en liefde, dan voorzeker! is het de natuur.
Bij de Aanvangs-afdeeling is 't voorname werk het levend,
groeijend rijk te beschouwen, en bij gemis van de voorwerpen
zeiven, deze toch door fiksche, duidelijke afbeeldingen te doen
kennen. Van vruchten en bloemen zijn mij nog geen geschikte
platen voorgekomen, maar wel van dieren, n. 1. die uitgegeven
zijn te Zioolle. (Zie J. Spaan, aanschouwelijk onderwijs in het
Bierenrijk, bij Zwaardemaker, te Haarlem, a 45 Cents.)
6. versjes leeren en zingen.
Opzettelijke oefening van het geheugen is zeer nuttig,ja, zelfs
een der hoofdzaken van het Lager Onderwijs. En is het waar,
dat men in vroegere dagen dit vermogen te veel uitsluitend be-
oefende, het is niet minder zeker, dat men later tot een tegen-
overgestelde handelwijze is gekomen, door het te weinig te oefenen.
Wel moet men niet op het geheugen alleen werkzaam zijn; wel moet
alles, wat het wordt aangebragt, zooveel mogelijk door het ver-
stand begrepen en door de verbeeldingskracht voorgesteld kunnen
worden: maar in plaats van het onbearbeid te laten liggen, zou
het welligt nog beter zijn , dat men 't bijna uitsluitend vormde
en ontwikkelde.
Geheugenoefening moet dus plaats hebben, en kan zeer goed met
ontwikkeling van het denkvermogen gepaard gaan. De meeste ge-
legenheid in de Aanvangs-afdeeling geeft daartoe het versjes lee-
ren, die natuurlijk zeer eenvoudig moeten zijn, en bij het leeren
verklaard worden, waardoor men dikwijls meer regtstreeks op het
gemoed kan werken, althans wanneer de versjes een godsdienstige
of zedelijke strekking heblien , dat wel altijd zoo zijn moest.