Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
63
O. Goed. Welk punt is daarvan het eerste?
K. Het punt aan de linkerhand is het eerste,
(verder) // « daarnaast « // tweede.
■ " // aan de regterhand // // derde,
voorts:
Het punt aan de linkerhand is vooraan.
// daarnaast is het middelste.
« « aan de regterhand is aehteraan.
tevens;
Het punt aan de linkerhand is het eerste.
// // // H regter » « n laatste.
Het middelste punt staat tusschen het linker- en regterpunt.
Na daarin goed geoefend te zijn, volgt (g.)
O, Hoeveel punten ziet gij nu? Hoe staan zij?
K, Deze drie punten staan boven elkander,
of: « u // 't onder «
O, Waar staat dit punt? (bovenaan)
K, Dit punt staat het bovenste van de drie.
Verder: » n » in het midden « // «
// « « het onderste » « »
ook:
Dit punt staat in de hoogte.
tt „ n » u het midden,
« » H // « de laagte.
voorts:
Het hoogste punt staat bovenaan.
n onderste » u onderaan.
Of:
Dit punt bovenaan staat het hoogste,
// onderaan u u laagste.
Het middelste punt staat tusschen het bovenste en onderste.