Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
62
3. OEFENING IN DE HOOFD- EN TUSSCHENSTELLINGEN
DOOR TOEPASSING OP VOORWEKPEN,
Door leiding en gesprek brengt men de kinderen tot: bijv.
Wij zitten naast elkander.
// staan achter //
Deze zit regts van die.
Die zit regts van deze.
Deze loopt links van gene.
Gene loopt links van deze.
Hij is schuinsregts voor haar.
// u // achter //
// // n links voor n
u n u tt achter //
Zij staat // links voor hem.
ƒ/ // tt regts // tf
u n * links achter *
tt u tt regts // u
enz.
De tafel staat op den grond.
De zolder is boven ons hoofd.
De grond is beneden onze voeten,
enz.
Die balk is schuinsregts boven mij, enz.
Dat raam is schuinslinks achter ons, enz.
Drie Punten.
Om een duidelijk begrip te krijgen van eerste, tweede en derde,
voorste, middelste en achterste, eerste en laatste, bovenste en on-
derste, zijn drie punten zeer geschikt. Bijv.:
O, Hoeveel punten staan daar? (f)
(De kinderen tellen op het aanwijzen, beginnende van de lin-
kerhand af.)
K. Een^ iwee^ drie.