Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
60
het limien en huiten, het opwaarts en nederwaarts, het voor-
waarts en achtei'waarts, het breed en smal, groot en klein, kort
en lang, hoog en lao^, dik en dun, in de hoogte en in de laagte.
Door verklaring en aanschouwelijke verduidelijking dezer woor-
den verkrijgen de kinderen beter begrip van grootheid, uitgebreid-
heid, rigting en strekking der voorwerpen en van hunne ligging
ten opzigte van elkander.
Wanneer zij met deze hoofdstellingen bekend zijn, volgt de
b. Oefening in de Tusschenstéllingen:
1. DOOB EEN PUNT EN EENE STIP.
Men zette een punt en eene stip op het bord, [als d.)
O. Dit punt ligt niet regt boven, ook niet juist naast de
stip: hoe zullen wij nu de plaatsing opgeven?
K, Schuins, meester!
O. Schuins naar de regter — of naar de linker zijde?
K. Naar de regterkant, meester!
O. Ja, dat noemt men schuinsregts; maar: is het boven of
onder elkander, naar de regterzijde?
K. Boven elkander, meester!
O. Dus: dit punt is schuinsregts boven de stip.
K. (Zij zeggen dit te gelijk)
O. En hoe staat dit punt? (d 2.)
K, Dit ptint is schuinsregts onder de stip.
O. En hoe nu dan? (d 3.)
K. Schuinslinks.
O. Boven of beneden?
K, Boven.
O. Dus?
K. Dit punt is schuinslinks boven de stip.
O. En hoe ligt dit punt nu? (d 4.)
K. Dit punt ligt schuinslinks onder de stip.
Hierop volgt omgekeerd de ligging van de stij) ten aanzien
van het punt.