Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
58
A. de punten, beschouwd ten aanzien van de
ligging ten opzigte van elkandek.
Twee Punten.
Door eenige vragen brengt men de kinderen zeer spoedig tot
inzien, dat twee punten verschillend geplaatst kunnen worden,
en zal, onder behoorlijke leiding het volgende ontstaan:
1, Twee punten kunnen boven elkander zijn, (a 1.)
of: '/ " u onder » » ;
2. a u I' naast « " i (a 2.)
of: ff " u regts en links van » n .
a. Oefening in de Hoofdstellingen door:
1. een punt en eene stip.
Men stelt eene stip op zekere plaats en laat de stelling van
een punt ten aanzien van haar bepalen. Zij bijv. een dikke
stip de gestelde, (b 1.)
Onderwijzer. Hoe staat het punt ten opzigte van de stip?
(Men wijze het aan)
Kind. Het pnnt staat regts van de stip.
(Dit moeten allen te gelijk herhalen , zoo als telkens bij iedere
voorstelling het geval is.)
O. Hoe staat nu het punt tegenover de stip? (b 2.)
K. É.et punt staat links van de stip,
O, Hoe staan punt en stip in beide gevallen? boven elkan-
der?
K. Punt en stip staan naast elkander.
Of: '/ » » // regts en links van elkander,
O. Wat staat nu ter regterzijde? (achteraan?)
„ n u » linkerzijde? (vooraan?)