Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
28
O. Nu de deelen van de zijden?
K. De ooren.
O. Ja, maar voor de ooren, hier bovenaan (hij wijst), naast
het voorhoofd, dit mogten wij wel eerst noemen, want dat is
meer naar de voorzijde. Welnu, hoe noemt men dat?
K. (Zij zwijgen.)
O. Den slaap. En hoeveel slapen hebben wij?
K. Set hoofd heeft twee slapen.
O, Natuurlijk, iedere zijde heeft een slaap. En achter de
slapen zijn....
K. De ooren.
O. Hoe worden de ooren en slapen verdeeld? (regter en lin-
ker.) Waar is de regterslaap? het linkeroog, enz. Waartoe
dienen de ooren? Wat hoort men al? (Praten, zingen, schreeu-
wen, loeijen, blaften, balken, fluiten, snorken, brommen, gonzen,
sissen, ratelen, rommelen, klinken, loopen, stampen, bonzen,
lagchen, huilen, muziek, enz.)
En nu hebben wij nog het achterhoofd, dat is rondom bezet
met....?
K. Haar.
0. Goed zoo. Nu de voorname en kleine deelen van het
hoofd nog eens herhaald.
1. het hoofd. a. De schedel.
1. Het haar,
2. de kruin.
b. Het aangezigt.
1. Het voorhoofd,
2. de wenkbraauwen, regter en linker,
3. de oogen,..... // •> '
4. de wangen, .... " " »
5. de neus,
6. de mond,
7. de kin.
c. De zijden van het hoofd.
1. Dc slapen, regter cn linker.