Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
25
regterbovenbeen,
linkerbovenbeen.
2. de onderbeenen,
regteronderbeen,
linkeronderbeen.
DEEDE OEFENING.
kleinere deelen va.n het ligchaam.
O. Kinderen! het eerste hoofddeel van ons ligchaam was.,..?
K. Het hoofd.
O. Daarvan was het bovenste deel.....?
K. De schedel.
O. Goed. — Wie weet wat van den schedel te zeggen?
K. Er groeit haar op.
O. O ja! maar hebben de oude menschen ook zoo veel haar?
Wat doet men dan? Waarom is het zoo noodig, dat men daar
haar heeft? enz. Heeft het altijd dezelfde kleur? Is het altijd
even kort? Welken vorm heeft het 7taar^ (langwerpig rond en
hol.)
Maar dat plekje achter aan den schedel, boven aan het ach-
terhoofd, hoe heet dat?
K. (Zij zwijgen.)
O. De kruin, dat beteekent den top, of het bovenste van
het hoofd. Wijst en zegt dit te gelijk.
K. De kruin van het hoofd.
O. Wat heeft er met het haar plaats bij de kruin ? Waar is
zij een deel van? Wat hebben wij nu van den schedel gezegd?
K. Be schedel is t>iet haar hezet. De schedel heeft eene kruin.
O. Op den schedel volgt, als deel van het hoofd.....?
K. Het aangezigt.
O. Wat is wel het bovenste van het aangezigt?