Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
24
A. Van de beenen.
0. Wijst en zegt dan: de bovenbeenen zijn gedeelten van de

A. (Zij doen het.)
O. En de onderbeenen, waarvan zijn die gedeelten?
K. Van de beenen.
O. Wijst en zegt dan: de onderbeenen zijn gedeelten van de
beenen.
K. (Zij doen het.)
O. Zeer goed. Waar is nu het linkerbovenbeen? het linker-
onderbeen? het regteronderbeen ? enz. Wat ligt boven de onder-
beenen? boven de bovenbeenen? boven den romp? boven den
hals? onder het hoofd? onder den hals? onder den romp? onder
de bovenbeenen? Welke zijn grooter, de beenen of de armen?
Welke zijn dikker? enz.
Weet ge nog wel, wat we met de beenen doen kunnen?
Ziet, kinderen! nu zijn wij de tweede oefening ten einde. Laat
ons nu alles zoo kort mogelijk herhalen:
I. Het hoofd'. . . 1. de schedel,
2. het aangezigt,
3. de zijden van het hoofd,
regterzijde,
* linkerzijde,
4. het achterhoofd.
II. De hals . ... 1. de voorhals,
2. de nek.
III. De romp .... 1, het bovenlijf,
2. het onderlijf.
IV. De armen ... 1. de bovenarmen,
regterbovenarm,
linkerbovenarm,
2. de voorarmen,
regtervoorarm,
linkervoorarm.
Y. De beenen ... 1. de bovenbeenen,
(