Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
De werkzaamheden zijn:
1. Verstandsoefeningen en algemeene kundigheden; (die tevens
tot spraakoefening dienen.)
a. Het ligehaam.
l. Omringende voorwerpen.
c. Tijdsverdeeling.
d. Muntspeciën.
e. Kleuren.
ƒ. Oog- en ellemaat.
g. Verrigtingen van den dag.
2. Lezen leeren. (De tien leesoefeningen van Prinsen.)
3. Eekenen leeren. (Aanvankelijke getalleer.)
4. Beginselen deb Vokmleek. (Voorbereidende Vormleer.)
5. Kennis van de natüuk, (Dierenplaten.)
6. Versjes leeren en zingen.
7. Vertellen. (Voorbereiding tot geschiedenis.)
8. Allereerste gymnastische oefeningen.
NB. De met hoofdletters aangegeven vakken, zijn die, welke
in de nieuwe Schoolwet als verpligtend voor het Lager
Onderwijs worden opgegeven.
Om geregeld deze vakken van onderwijs te behandelen, volgen
wij de hier naast staande tafel van werkzaamheden.
De gymnastische oefeningen komen daarop niet voor,|[uaardien
zij vuór schooltijd, of in overschietende oogenblikken plaats hebben.