Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
158
Wat kan van de kromme lijnen gezegd worden? Vele ge-
vallen, die van de regte lijnen behandeld zijn, kunnen ook op
de kromme lijnen toegepast worden, want ook de kromme
hebben slechts eene afmeting, die van lengte, ook een begin,
en een einde.
Dus ook de kromme lijnen kunnen verkort of verlengd wor-
den , kunnen evenwijdig, ongelijk of in dezelfde rigting loopen,
en overal ontstaat hetzelfde aantal gevallen, als bij de regte lijnen.
b. hoeken.
De soorten van hoeken, die de kromme lijnen vormen, ont-
staan niet, zoo als bij de regte lijnen door de grootte, maar
door den vorm, waardoor wij verkrijgen :
1. Holle, (e 1)
2. Bolle (e 2) en
3. Gemengde hoeken, (e 3)
Duidelijk zien de kinderen, dat:
als 2 lijnen met de holle kromming een hoek maken, de
holle hoek ontstaat;
als 2 lijnen met de bolle ronding een hoek maken, de
bolle hoek voorkomt, en dat
de gemengde hoek door de verschillende ronding der kromme
lijnen gevormd wordt.
Uit verschillende figuren late men nu de onderscheidene
soorten van hoeken opsporen.
C. VEKDEKE BIJZONDERHEDEN.
Een geheel ronde figuur is een cirkel. Daarin is een punt,
evenver van den geheelen omtrek, middenpunt genaamd. De lijn,
die de ronde figuur afteekent, heet omtrek of cirkelomtrek, (f)
De lijn, die den cirkel in 2 gelijke deelen verdeelt, heet
diameter of middellijn, (g) Waarom middellijn? Zulk eene lijn
gaat altijd door het middenpunt; waarom? Wat is nu een cir-
kel? een cirkelomtrek?
Een gedeelte van dien omtrek heet boog. (h) Een boog is
dus een kromme lijn, die, bij verlenging in zich zeiven we-
derkeert. (Dit worde verduidelijkt.)
De lijn, die uit het middenpunt naar den omtrek getrokken
wordt, heet straal, of radius. Een radius is dus de helft van....