Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
154
e. Stand der Ujnen ten aanzien van het horizontaal
en schuin zijn ,{o{: waterpas- en schuine lijnen.)
Men neme in plaats der loodlijnen uit de vorige oefening de
schuine en men is gereed.
ƒ. Stand der lijnen ten aanzien van Jiet vertikaal en schuin
zijn, (of: loodlijnen en schuine lijnen.)
Men stelle in plaats der waterpas-lijneu uit de vorige oefe-
ning de loodlijnen, en men is gereed.
Tot dus verre zijn de begrippen, die de standen der lijnen
uitdrukken 2 aan 2 genomen, en nu zou geleidelijk daarop
volgen, dat men 3 begrippen gelijktijdig in behandeling nam,
en wel: evenwijdig, niet evenwijdig en in dezelfde rigting, enz.;
doch voor een Laagste Klasse is dit zeer moeijelijk, waarom men
het bij een tweeden cursus in de Middelste Klas kan behandelen.