Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
153
il. Stand der lijnen ten aanzien van het horizontale en
vertikale, (of: waterpas- en loodlijnen.)
Ticee lijnen, (dl)
1. Twee lijnen kunnen waterpas zijn.
2. ir n « loodregt «
3. Van 2 // kan er 1 waterpas en 1 loodregt zijn.
Brie lijnen, (d 2)
1. Drie lijnen kunnen waterpas zijn.
2. // u u loodregt »
3. Van 3 # // 2 waterpas en 1 loodregt zijn.
4. n n n //I // en 2 n "
Vier lijnen, (d 3)
1. Vier lijnen kunnen waterpas zijn.
2. // u a loodregt n
3. Van 4 '/ » 3 loodregt en 1 waterpas zijn.
4. // 4 // // 2 // >/ 2 // //
5. ff 4 // // 1 u // 3 » «
Opmerking. Het is duidelijk, dat de waterpas- en zoo ook
de loodlijnen niet bepaald onder, of naast elk-
ander behoeven te staan.
^ijf lijnen.
Opmerking. Jlen ziet, dat er telkens één geval meer is,
dan het aantal lijnen bedraagt.
I
1
2. // ff n loodregt n
3. Van 5 ff u 4 waterpas en 1 loodregt zijn. j
4. ff 5 ff ff 3 ff // 2 [
5. // 5 ff ff 2 ff ff 3 II U \
6. n 5 // n 1 ff ff 4 U //