Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
152
c. Stand der Ujnen ten aanzien van het ongelijk en in
dezelfde rigting zijn^ (of:
Niet evenwijdige en in ééne rigting geplaatste lijnen.)
Twee Ujnen, (zie e 1)
1. Twee lijnen kunnen ongelijkloopend (*) zijn.
2. M M ff in dezelfde rigting zijn.
Brie Ujnen, (e 2)
1. Drie lijnen kunnen ongelijkloopend zijn.
2. ff ff ff in dezelfde rigting zijn.
3. Van 3 ff ff 2 ongel.l, en 1 daarmee in dez. rigt. zijn.
Vier Ujnen. (c 3)
3. Vier lijnen kunnen ongelijkloopend zijn.
2. u u ft in dezelfde rigting zijn.
3. Van 4 ff ff 3 ongelijkl. en 1 in dezelfde rigting zijn.
4. ff 4 ff ff 2 ff H ^ ff ff H ff
5. Vier ff ff 2 aan 2 ongelijkloopend, docli on-
derling in dezelfde rigting zijn.
6. Van 4 ff ff 3 in dez, rigt, en 1 daarmee ongel.l. zijn.
Vijf Lijnen, (c 4)
1. Vijf lijnen kunnen ongelijkloopend zijn.
2. ff ff tf in dezelfde rigting zijn.
3. Van 5 ff * 4 ongelijk!, en 1 in dez. rigting zijn.
4. ffffff ff 3 ff ff2ffff ff "
/t tf /r ft 3 ff ff2ffff ff doch
onderling ongelijkloopend zijn.
6. ff ff ff ff 3 aan 2 ongelijkloopend doch onder-
ling in dezelfde rigting zijn.
7. ff ff ff ff 2 ongelijkl. en 3 in dez, rigting zijn.
8. ff ff ff ff 2 aan 2 ongelijkl. en 1 in dez. rigt, zijn
of: 2 aan 3 in dezelfde rigting, doch
onderiing ongelijkloopend zijn.
* ff * , V 4 in dez. rigt. en 1 daarmee ongel.l. zijn.
(*) Of niet evenwijdig.