Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
150
a. Stand der lijnen ten opzigte van de evemcijdigheid.
(Parallelismus van regte lijnen.)
Hier komt nu alleen in aanmerking gelijkloopend en onge-
lijkloopend zijn, of zoo als men nu liever wil, omdat het
juister is: de evenwijdigheid en niet-evenwijdigheid.
Twee lijnen, (al)
1, Twee lijnen kunnen evenwijdig zijn.
H ff // on 'f 1
Brie lijnen, (a 2)
1. Drie lijnen kunnen evenwijdig zijn.
2. // ff n (ya tt tt
3. Van 3 // // 2 n en 1 onevenwijdig zijn.
Vier lijnen, (a 3)
1, Vier lijnen kunnen evenwijdig zijn.
2. tt //
3. Van 4 //
4. tt 4 tt
6. Vier //
on
3
2
en 1 onevenwijdig zijn.
// 2 tt tt
tt 2 aan 2 evenwijdig, doch onderling
onevenwijdig zijn.
Vijf lijnen, (a 4)
1. Vijf lijnen kunnen evenwijdig zijn.
2. tt tt tt on tt tt
3. Van B tt f 4 tt en 1 onevenwijdig zijn
4. tt 5 tt tt 3 // 2 u tt
5. Vijf . tt 2 aan 3 tt dochonderl. tt v
6. tt 5 tt tt % tt 2 // en 1 * tt
7. tt ^ tt tt 2 // 3 tt u