Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
te volgen, naar tijd en omstandigheid gebezigd, wenken zal ge-
ven, om geregeld, met oordeel en doelmatig werkzaam te zijn,
cn de sterkste grondslagen te leggen ter oprigting van het ver-
hevene gebouw der bestemming.
Geen afscheiding van wat en hoe, van stof en vorm, maar de
een den ander ondersteunende, en beiden als dooreengemengd,
achtte ik hier het nuttigst.
Naardien aan een talrijke Laagste Klasse niet overal hetzelfde
onderwijs kan gegeven worden, zoo is zij in dit werkje in twee
afdeelingen verdeeld, waarnaar ook deze Handleiding twee deelen
bevat. Het eerste deel behandelt dus de werkzaamheden van de
Aanvangs, — het tweede die van de Hoogere afdeeling der Laag-
ste Klas,