Boekgegevens
Titel: Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Auteur: Spaan, J.
Uitgave: Amsterdam: H.J. van Kesteren, 1859
2e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 1140 G 17
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204638
Onderwerp: Onderwijs: primair onderwijs
Trefwoord: Aanschouwelijk onderwijs, Didactiek, Lezen, Vormleer (wiskunde), Onderbouw (onderwijs), Lager onderwijs, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding voor aankomende onderwijzers tot een doelmatig klassikaal-onderwijs, aan de laagste klasse eener lagere school, tevens nuttig voor bewaarscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
t^i.
148
Al, wat ten aanzien der grootte van regte lijnen is voorge-
steld, kan ook op kromme lijnen toegepast worden.— Overigens
valt het groot en klein, gelijk, meerder en minder, bij de lijnen
der omringende voorwerpen spoedig in het oog.
b. Lijnen in vergel-ijking van den vorm.
Bij de beschouwing der lijnen ten opzigte van hare gedaante
heeft men te letten op:
regie en hromnie lijnen,
en wel, op het aantal afwisselingen, of veranderingen, dat in
éen bepaald aantal.kan voorkomen. Wij vangen dus wederom
aan met
2 Lijnen, (b 1)
1. Twee lijnen kunnen regt zijn.
2. y ff n krom #
3. Van 2 » kan er 1 regt en 1 krom zijn.
Drie lijnen, (b 2)
1. Drie Hjnen kunnen regt zijn.
ir ff u krom //
3. Van 3 /r #2 regt en 1 krom zijn,
N z » M \ ff rr 2 tt tr
Vier lijnen, (b 3)
1. Vier lijnen kunnen regt zijn,
ff n ff krom ff
3. Van 4 // 3 regt en 1 krom zijn,
4. //4« A % u u % ir tr
5. t* ^ ^ » \ tt ff ^^ tr 9